Monitorowanie wzmacniacza monitorowania emisji Jako strony UNFCCC i protokołu z Kioto. UE i jej państwa członkowskie mają obowiązek zgłaszania ONZ: corocznie informacji na temat emisji gazów cieplarnianych (inwentaryzacja gazów cieplarnianych). regularnie w swoich politykach dotyczących zmian klimatycznych amp środki i postępy w osiąganiu celów (dwuletnie sprawozdania i krajowe komunikaty). Roczne sprawozdania Wszystkie kraje UE są zobowiązane do monitorowania swoich emisji w ramach unijnego mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych, który określa własne wewnętrzne zasady sprawozdawczości UE na podstawie zobowiązań uzgodnionych na poziomie międzynarodowym. Sprawozdania obejmują: emisje 7 gazów cieplarnianych (inwentaryzacja gazów cieplarnianych) ze wszystkich sektorów: energia, procesy przemysłowe, użytkowanie gruntów, zmiana użytkowania gruntów, amp leśnictwo (LULUCF), odpady, rolnictwo itp. Prognozy, polityka amp środki zmierzające do redukcji gazów cieplarnianych emisji krajowych środków w celu dostosowania się do zmian klimatu. strategie niskoemisyjne wsparcie finansowe dla krajów rozwijających się. i podobne zobowiązania w ramach porozumienia kopenhaskiego z 2009 r. i umów z 2017 r. w odniesieniu do rządów krajowych w zakresie wykorzystania dochodów (szacowanych na około 11 mld w 2017 r.) z aukcji uprawnień w systemie handlu uprawnieniami do emisji UE (zobowiązały się do wydania co najmniej połowy tych wpływów na klimat środki w UE i za granicą) Ustawodawstwo dotyczące mechanizmów monitorowania Zapasy gazów cieplarnianych Wykaz gazów cieplarnianych w UE jest przygotowywany przez Komisję Europejską, przy czym każdej wiosny ściśle towarzyszy Europejska Agencja Środowiska. Okres objęty inwentaryzacją rozpoczyna się w roku bazowym (głównie 1990) i trwa do 2 lat przed bieżącym rokiem (tj. W 2017 r. Zapasy obejmują emisje do 2017 r.). Inwentaryzacja UE jest kompilacją krajowych spisów. w oparciu o emisje zgłoszone w ramach mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych w UE. Poprzednie lata. Wczesne prognozy emisji Pierwsze spojrzenie na emisje z poprzedniego roku pochodzi z pierwszych szacunków emisji CO 2 z zużycia energii, opublikowanych przez Eurostat około kwietnia. Szacunki te obejmują tylko jeden gaz i jeden sektor. Aby uzyskać pełniejsze dane, kraje zgłaszają co roku przybliżoną liczbę zasobów reklamowych. zawierające wstępne szacunki całkowitej emisji za poprzedni rok, która jest zwykle publikowana jesienią. Sprawozdania z postępów w zakresie działań w dziedzinie klimatu W ramach mechanizmu monitorowania Komisja jest również zobowiązana do sporządzania rocznego sprawozdania z postępów w realizacji celów z Kioto i UE dla UE, obejmującego rzeczywiste (historyczne) emisje i przewidywane przyszłe emisje dla każdego kraju. Obejmuje również informacje o polityce i środkach UE, finansowaniu zmian klimatycznych i adaptacji. Jednocześnie każdej jesieni Europejska Agencja Środowiska publikuje również bardziej szczegółowy raport na temat tendencji i prognoz emisji. Poprzednie lata. Regularne raportowanie do UNFCCC Zgodnie z UNFCCC, kraje rozwinięte są zobowiązane do wysyłania krajowych komunikatów do ONZ co 4 lata, z danymi na temat: emisji amp ampułki polityki amp środki w celu zmniejszenia emisji finansowych, technologicznych i budowania zdolności wspierania innych działań podjętych w celu wdrożyć Konwencję. Od 2017 r. Są również zobowiązani do sporządzania raportu co dwa lata (dwuletni raport) w celu poprawy sprawozdawczości w zakresie celów łagodzących i zapewnienia wsparcia w komunikacji krajowej. Poprzednie lata. Mechanizm monitorowania Monitorowanie mechanizmu regulacji Otwarte wszystkie pytania Monitorowanie i raportowanie gazów cieplarnianych: pytania i odpowiedzi (listopad 2017 r.) Dlaczego zmieniono decyzję w sprawie mechanizmu monitorowania (decyzja 2802004WE) To nowe rozporządzenie jest instrumentem, który zapewnia podstawę prawną do wdrożenia zmienionych zobowiązań krajowych w pakiecie klimatyczno-energetycznym z 2009 r., a także w celu zapewnienia terminowego i dokładnego monitorowania postępów we wdrażaniu tych zobowiązań. Wykorzystano również okazję do zaproponowania ulepszeń w prawodawstwie w świetle doświadczeń zdobytych przy wdrażaniu decyzji w sprawie mechanizmu monitorowania, w tym jej przepisów wykonawczych (decyzja 2005166), a także w odpowiedzi na negocjacje międzynarodowe i różne Ramowe konwencje Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu. (UNFCCC) wymagania. Ogólnie rzecz biorąc, bieżące i przyszłe działania łagodzące UE będą ułatwione dzięki wprowadzeniu ulepszonego systemu monitorowania i sprawozdawczości. Jakie są główne cele nowego rozporządzenia Ogólnymi celami nowego rozporządzenia są: wspieranie Unii i jej państw członkowskich w wypełnianiu zobowiązań w zakresie łagodzenia zmiany klimatu oraz wdrażanie pakietu klimatyczno-energetycznego w celu poprawy terminowości, przejrzystości, dokładności, kompletności, porównywalność i kompleksowość danych zgłaszanych przez Unię i jej państwa członkowskie w celu zapewnienia zgodności Unii i jej państw członkowskich z międzynarodowymi zobowiązaniami i zobowiązaniami dotyczącymi monitorowania i sprawozdawczości, w tym ze sprawozdawczością w zakresie wsparcia finansowego i technicznego udzielanego krajom rozwijającym się w celu ułatwienia rozwoju nowe unijne instrumenty łagodzenia zmiany klimatu i przystosowawcze, aby zapewnić podstawę prawną do wdrożenia przyszłych wymogów i wytycznych w zakresie sprawozdawczości zgodnie z prawodawstwem Unii lub umowami międzynarodowymi i decyzjami. Kto i na czym opiera się ten nowy regulamin Niniejsze rozporządzenie obejmuje sprawozdania z UE i jej państw członkowskich wymagane na mocy UNFCCC i protokołu z Kioto. Obejmuje on emisje sześciu gazów cieplarnianych ze wszystkich sektorów (energia, procesy przemysłowe, użytkowanie gruntów, zmiana użytkowania gruntów i leśnictwo (LULUCF), odpady, rolnictwo itd.). Opiera się on na metodologiach ustanowionych w ramach Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) i istniejących zagregowanych danych statystycznych na poziomie krajowym. Sprawozdawczość w ramach nowego rozporządzenia różni się od sprawozdawczości w ramach dyrektywy UE w sprawie handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), która obejmuje sprawozdawczość od przedsiębiorstw do organów państw członkowskich i opiera się na danych zebranych przez przemysł. W jaki sposób rozporządzenie w sprawie mechanizmu monitorowania odnosi się do trwających negocjacji międzynarodowych w ramach UNFCCC Ulepszona sprawozdawczość ma zasadnicze znaczenie dla uznania Unii i wysiłków państw członkowskich w wypełnianiu ich zobowiązań dotyczących zapewniania wsparcia finansowego, technologicznego i budowania potencjału krajom rozwijającym się jak uzgodniono na konferencjach UNFCCC na lata 2009 i 2017. W tym kontekście należy również wziąć pod uwagę specyfikę systemu sprawozdawczości UE, co wymaga zapewnienia wysokiej jakości sprawozdawczości zarówno na poziomie UE, jak i na szczeblu państw członkowskich, oraz spójności sprawozdawczości między UE a państwami członkowskimi. Jakie są nowe wymogi dotyczące sprawozdawczości zawarte w rozporządzeniu w sprawie mechanizmu monitorowania Nowe rozporządzenie: wdraża wymogi dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w ramach decyzji dotyczącej wspólnego wysiłku redukcyjnego oraz zmienionej dyrektywy EU ETS poprzez: ustanowienie cyklu przeglądu i zgodności w ramach decyzji dotyczącej wspólnego wysiłku redukcyjnego zawierającego wymogi dotyczące sprawozdawczości wykorzystanie dochodów z aukcji uprawnień do emisji CO2, zgodnie ze zmienioną dyrektywą ETS, poprawia obecne ramy monitorowania i sprawozdawczości, tak aby zaspokoić potrzeby przyszłego prawodawstwa UE i międzynarodowego poprzez ustanowienie podstaw do monitorowania i raportowania emisji z transportu morskiego, - CO2 wpływ lotnictwa, LULUCF i adaptacji na klimat poprawia sprawozdawczość UE i państw członkowskich w zakresie wsparcia finansowego i technologicznego udzielanego krajom rozwijającym się, zapewniając w ten sposób przestrzeganie międzynarodowych zobowiązań w ramach UNFCCC, poprawia spójność sprawozdawczości na podstawie niniejszej decyzji z sprawozdawczością w ramach innych EU l Instrumenty egalitarne, które odnoszą się do zanieczyszczeń powietrza, zwiększają zgłaszanie rzeczywistych emisji, prognoz, polityk i środków z uwzględnieniem wniosków wyciągniętych z poprzednich wdrożeń. W jaki sposób nowe rozporządzenie dotyczy dochodów ze sprzedaży w drodze licytacji generowanych przez system handlu emisjami Nowe rozporządzenie stanowi podstawę do zgłaszania dochodów z aukcji z EU ETS zgodnie z przepisami pakietu klimatyczno-energetycznego. Zapewnia przejrzystość i monitoruje realizację zobowiązania do wykorzystania co najmniej połowy rocznych przychodów z aukcji - w wysokości co najmniej 11 mld euro - na środki służące walce ze zmianą klimatu w UE i krajach trzecich. Ta sprawozdawczość nie nakłada dodatkowych obowiązków ani kosztów na firmy, ponieważ jest skierowana do ministerstw finansów. W jaki sposób nowe rozporządzenie zajmuje się sprawozdawczością dotyczącą wsparcia finansowego i technicznego udzielanego krajom rozwijającym się? Podczas konferencji UNFCCC w Kopenhadze w 2009 r. Unia i państwa członkowskie zobowiązały się zapewnić znaczące szybkie i długoterminowe finansowanie działań związanych z klimatem oraz wsparcie technologiczne dla krajów rozwijających się. . Podczas konferencji w Cancun w 2017 r. Strony uzgodniły (pkt 40 decyzji 1CP.16), że każdy kraj rozwinięty będzie umacniał sprawozdawczość w zakresie udzielania wsparcia finansowego, technologicznego i wsparcia na rzecz rozwoju krajom rozwijającym się. Nowe rozporządzenie zapewnia przejrzystość i kompleksowość sprawozdawczości dotyczącej rodzaju i kwoty wsparcia finansowego i technologicznego udzielanego krajom rozwijającym się, zarówno na poziomie UE, jak i państw członkowskich, zgodnie z zobowiązaniem podjętym w ramach UNFCCC. Nowe rozporządzenie określa niezbędne wymogi w celu zwiększenia w miarę możliwości porównywalności i spójności sprawozdawczości w tych obszarach poprzez ustanowienie wspólnych zasad, metod i formatów. Umożliwia to jednoznaczną identyfikację luk i późniejsze ulepszenia. Na podstawie tego systematycznego, wspólnego podejścia do sprawozdawczości w zakresie wsparcia UE będzie w stanie wykazać w sposób jednoznaczny wypełnianie swoich zobowiązań wynikających z UNFCCC. W jaki sposób niniejsze rozporządzenie przyczynia się do osiągnięcia 20 europejskiego celu redukcji emisji do 2020 r. Pakiet klimatyczno-energetyczny wymagał szybszego, skutecznego, przejrzystego i opłacalnego monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych. Zidentyfikowano również obszary, w których konieczne byłoby działanie na poziomie UE, ale w przypadku gdy obecnie na poziomie UE i państw członkowskich gromadzone są niewystarczające lub niewystarczająco dokładne dane. To nowe rozporządzenie przyczynia się do osiągnięcia 20 celu redukcji emisji poprzez przyspieszenie i zwiększenie efektywności rocznego przeglądu zgłoszonych informacji oraz umożliwienie corocznego określania zgodności państw członkowskich z ich celami. Nowe rozporządzenie wymaga również szczegółowej sprawozdawczości w zakresie polityk i środków wdrażanych przez państwa członkowskie w sektorach nieobjętych ETS, promując w ten sposób szersze działania łagodzące na poziomie krajowym, które powinny pomóc państwom członkowskim osiągnąć ich indywidualne cele, a UE jako całość swoje zobowiązanie. . Strategia "Europa 2020", nowa zintegrowana strategia polityki gospodarczej na rzecz wzrostu i zatrudnienia, obejmuje europejskie i krajowe cele ograniczenia emisji jako główne cele. Nowe rozporządzenie pozwala na monitorowanie postępów w realizacji tych celów. Ponadto nowe rozporządzenie ustala podstawę do zgłaszania emisji pochodzących z transportu morskiego i wpływu lotnictwa innych niż CO2, a tym samym toruje drogę do wdrożenia skutecznych środków w tych sektorach. Jakie są skutki związane z wdrożeniem tego nowego rozporządzenia Ponieważ wymogi sprawozdawcze określone w nowym rozporządzeniu są ustalane na poziomie krajowym w oparciu o metodykę IPCC i istniejące dane statystyczne, główny wpływ będzie miał na krajowe organy publiczne odpowiedzialne za gromadzenie danych. oraz analizowanie odpowiednich danych i tworzenie wymaganych raportów. Zmiana nie będzie wymagała dodatkowego gromadzenia danych od MŚP lub przemysłu, ponieważ nie ma żadnych bezpośrednich ani pośrednich wymogów sprawozdawczych nałożonych na MŚP lub przemysł, a proponowane zmiany nie będą miały żadnego wpływu na obciążenie administracyjne operatorów instalacji ETS lub jakichkolwiek innych podmiotów przemysłowych . Wymogi dotyczące sprawozdawczości w odniesieniu do wsparcia finansowego i technologicznego oraz dostosowania mają zastosowanie do sprawozdawczości na poziomie władz krajowych i nie nakładają żadnych obowiązków na przedsiębiorstwa. Nowe rozporządzenie zapewni dostępność lepszych i bardziej wszechstronnych informacji na temat problemów związanych ze zmianą klimatu, ułatwi dostęp do ogólnodostępnych informacji i ogólnie promuje długoterminowy cel, jakim jest podnoszenie świadomości na temat zagadnień związanych ze zmianą klimatu. Jakie są kolejne kroki Wniosek dotyczący rozporządzenia zostanie przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie do przyjęcia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą. Po jego przyjęciu przez Parlament i Radę rozporządzenie zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a 20 dni później wejdzie w życie. Rozporządzenie w pełni zastąpi obecną decyzję w sprawie mechanizmu monitorowania, będzie wiążące i będzie miało bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich. Przydatne linki Przeglądarka danych ETS do systemu handlu uprawnieniami (ETS) Uwaga: dostępna jest nowa wersja Ta zawartość została zarchiwizowana 15 listopada 2018. powód: inny (opublikowano nową wersję danych-i-mapdatadata-viewer-shareer-trading-viewer-1) UE Przeglądarka danych ETS zapewnia łatwy dostęp do danych o handlu emisjami zawartych w Dzienniku transakcji Unii Europejskiej (EUTL). EUTL jest centralnym dziennikiem transakcji, prowadzonym przez Komisję Europejską, który sprawdza i rejestruje wszystkie transakcje odbywające się w systemie transakcyjnym. Przeglądarka danych EU ETS dostarcza dane zagregowane według kraju, typu działania głównego i roku w odniesieniu do zweryfikowanych emisji, przydziałów i jednostek przekazanych z ponad 12 000 instalacji stacjonarnych podlegających unijnemu systemowi handlu emisjami, a także 1300 operatorów statków powietrznych. Szczegółowy opis funkcjonalności przeglądarki oraz danych pomocniczych znajduje się w podręczniku użytkownika i notatce kontekstowej. Następujące informacje ETS zostały wyodrębnione z European Commissions EUTL w dniu 3 maja 2018 r. Zostało ono zebrane na poziomie krajowym i według rodzaju działalności na podstawie danych na poziomie jednostki. Przydziały przydzielane bezpłatnie (1.1, 1.1.1, 1.1.2 i 1.1.3) Zweryfikowane emisje (2) Poddane jednostki (4, 4.1, 4.2 i 4.3) Korekta swobodnie przyznanych uprawnień (1.2) została wprowadzona przez EEA odzwierciedlać przekazy uprawnień, których nie uwzględniono w EUTL. Opiera się na dodatkowych informacjach od państw członkowskich i Komisji Europejskiej. Dane dotyczące sprzedawanych lub sprzedanych uprawnień (1.3) oparte są na kalendarzach aukcyjnych i wynikach aukcji publikowanych przez platformy aukcyjne dla uprawnień do emisji w EU ETS: Europejska Giełda Energii (EEX) i Giełda Interkontynentalna (ICE). Dane dotyczące wszystkich przyznanych uprawnień (1) i korekt z tytułu przydziałów (1.2) i aukcji (1.3) są dostępne tylko na poziomie krajowym. Można je podzielić między lotnictwo (10) i instalacje stacjonarne (20-99). Nie jest możliwe dalsze dzielenie według rodzaju działalności. Dane te są zatem prezentowane tylko wtedy, gdy wybrane są następujące parametry: Informacje EU ETS: 10 Lotnictwo lub 20-99 Wszystkie stacjonarne instalacje (wybór domyślny) Rozmiar: Wszystkie rozmiary (wybór domyślny) Aktywny podmiot: Wszystkie podmioty (wybór domyślny) Określona liczba uprawnień jest sprzedawany w drodze licytacji na poziomie UE, w ramach NER 300, programu finansowania innowacyjnych projektów demonstracyjnych niskoemisyjnych. Dodatki te są widoczne po wybraniu aukcji NER 300 w kategorii Kraj. Dostosowanie zakresu zgodnego z uprawnieniami i emisjami od 2005 r. (3) stanowi korektę obliczoną przez EEA danych EUTL dotyczących przyznanych uprawnień i zweryfikowanych emisji z 2005 r. Do 2017 r. W celu dostosowania tych danych do obecnego zakresu EU ETS. Odzwierciedla on kolejne zmiany w zakresie EU ETS (nowe kraje, działania, gazy itp.). Uwzględnienie tej korekty zakresu jest istotne dla analizy tendencji w ciągu kilku lat, w szczególności w okresach handlowych. Dane dotyczące umorzonych jednostek są dostępne według typów jednostek (EUAs i EUAAs (4.1)) CER (4.2) i ERU (4.3)) do 2017 r. Od 2017 r. Dostępna jest tylko całkowita liczba jednostek, które zostały umorzone (4). Informacje na temat rodzaju działalności podmiotów objętych EU ETS opierają się na EUTL. Została ona dodatkowo zharmonizowana przez EEA w celu połączenia kodów rodzajów działalności używanych w pierwszym i drugim okresie rozliczeniowym (i nadal używanych przez znaczną liczbę instalacji) z nowymi kodami rodzajów działalności formalnie stosowanymi w bieżącym okresie handlowym. Harmonizacja ta została przeprowadzona na podstawie dodatkowych informacji dostępnych na temat rzeczywistej działalności instalacji. Powiązana treść Na podstawie danych Ta strona używa plików cookie. Przeglądarka danych EU ETS (Emissions Trading System) Ta witryna ma ograniczoną funkcjonalność przy wyłączonym javascript. Upewnij się, że w przeglądarce włączona jest obsługa javascript. Strona Ostatnia modyfikacja 15 listopada 2018, 14:46 Przeglądarka danych EU ETS zapewnia łatwy dostęp do danych o handlu emisjami zawartych w Dzienniku transakcji Unii Europejskiej (EUTL). EUTL jest centralnym dziennikiem transakcji, prowadzonym przez Komisję Europejską, który sprawdza i rejestruje wszystkie transakcje odbywające się w systemie transakcyjnym. Przeglądarka danych EU ETS dostarcza dane zagregowane według kraju, według głównego rodzaju działalności i roku w odniesieniu do zweryfikowanych emisji, przydziałów i jednostek przekazanych z ponad 12 000 instalacji stacjonarnych podlegających unijnemu systemowi handlu emisjami, a także 1300 operatorów statków powietrznych. Podręcznik na temat korzystania z przeglądarki danych można pobrać tutaj. Informacje ETS prezentowane w tej przeglądarce opierają się głównie na dzienniku transakcji Unii Europejskiej (EUTL). Dane EUTL zostały wyodrębnione w dniu 13 września 2018 r. Na poziomie jednostki i zagregowane na poziomie krajowym oraz według rodzaju działalności. Dane pozyskane z EUTL są następujące: Informacje ETS 3. Dane szacunkowe odzwierciedlające bieżący zakres ETS dla uprawnień i emisji odpowiadają szacunkom EOG, mając na celu odzwierciedlenie obecnego zakresu EU ETS (trzeci okres handlowy od 2017 do 2020 r.). Wynika to z faktu, że zakres EU ETS ewoluował odkąd powstał w 2005 r. (Włączenie nowych krajów, działalności i gazów), w związku z czym tendencje w zakresie emisji i przyznanych uprawnień bezpośrednio w oparciu o EUTL nie są w pełni spójne w czasie. Szacunki te, odzwierciedlone w informacjach ETS 3. są oparte na informacjach pochodzących z Państw Członkowskich i Komisji Europejskiej. Uwzględnienie tych szacunków jest istotne dla analiz trendów w ciągu kilku lat, w szczególności w okresach handlowych. Informacje o ETS 1.3 Uprawnienia sprzedawane na aukcji lub sprzedawane (EUA i EUAA) opierają się na kalendarzach aukcyjnych i wynikach aukcji publikowanych przez platformy aukcyjne dla uprawnień do emisji w EU ETS: Europejska Giełda Energii (EEX) i Giełda Interkontynentalna (ICE). Informacje ETS 1. Łącznie przyznane uprawnienia. 1.2 Korekta swobodnie przydzielonych uprawnień (nie odzwierciedlona w EUTL). 1.3 Uprawnienia sprzedawane na aukcji lub sprzedawane są dostępne tylko na poziomie krajowym. Dane mogą być dzielone między lotnictwo (typ działalności 10) i stacjonarne (rodzaje działalności 20-99). Nie jest możliwe dalsze dzielenie według rodzaju działalności. Dane te są zatem prezentowane tylko wtedy, gdy wybrane są następujące parametry: Informacje EU ETS: 10 Lotnictwo lub 20-99 Wszystkie stacjonarne instalacje (wybór domyślny) Rozmiar: Wszystkie rozmiary (wybór domyślny) Aktywny obiekt: Wszystkie elementy (wybór domyślny) Lista kraje obejmują aukcje NER 300. Ma to odzwierciedlać licytowanie na poziomie UE pewnej liczby uprawnień w ramach programu finansowania NER 300 dotyczącego innowacyjnych projektów demonstracyjnych w zakresie niskoemisyjnej energii. Dodatki te są widoczne po wybraniu aukcji NER 300 w kategorii Kraj. Informacje ETS o zwalnianych jednostkach są dostępne według rodzaju jednostek (4.1 (uprawnienia EUA i EUAA), 4.2 (CER) i 4.3 (ERU)) do 2017 r. Od 2017 r. Dostępna jest tylko całkowita liczba jednostek, które zostały umorzone (4). Informacje na temat rodzaju działalności podmiotów objętych EU ETS opierają się na klasyfikacji EUTL (która różni się od nazewnictwa UNFCCC dla kategorii źródeł emisji gazów cieplarnianych lub kodów NACE). Została ona dodatkowo zharmonizowana przez EEA w celu połączenia kodów rodzajów działalności używanych w pierwszym i drugim okresie rozliczeniowym (i nadal używanych przez znaczną liczbę instalacji) z nowymi kodami rodzajów działalności formalnie stosowanymi w bieżącym okresie handlowym. Harmonizacja ta została przeprowadzona na podstawie dodatkowych informacji dostępnych na temat rzeczywistej działalności instalacji. Powiązane treści Ta strona używa plików cookie
Comments
Post a Comment